Det sociale liv

Vi har alle brug for at være i kontakt med andre mennesker. Og selv om du måske synes, at det er blevet krævende at gå ud eller at have besøg, så opgiv ikke. Find ud af, hvilken hjælp du har brug for, så du kan fortsætte dit sociale liv som tidligere. Måske skal du have hjælp til kørsel, skal følges eller du skal have et hjælpemiddel - måske en kørestol?

Det kan også være, du oplever en ensomhed, du ikke tidligere har kendt til. Når vi bliver ældre, forsvinder nogle venner, enten fordi venskabet glider ud eller måske på grund af sygdom og død. På den måde kan det være hårdt at ældes. At sidde alene tilbage uden de venner eller den omgangskreds, man havde før.

Men dette er fælles for alle mennesker, der bliver ældre, ikke kun for mennesker med cerebral parese. Der findes frivillige organisationer, der har flere tilbud, hvor du kan søge nye venskaber, eller hvor du kan være aktiv til deres arrangementer. Det er vigtigt, at du på trods af din funktionsnedsættelse opsøger andre og kommer ud blandt andre mennesker.

CP Danmarks kredse står for medlemsarrangementer – kontakt din kreds eller se en fælles oversigt over arrangementer her.

Ældresagen har rejser for mennesker med funktionsnedsættelse og flere fora og klubber, hvor man kan mødes med andre.

Kontakt CP Danmarks rådgivning her.