Efter 20 år med CP-fodbold er ambitionerne stadig store

For 20 år siden samledes en gruppe på ni børn og 14 forældre til en omgang hyggefodbold på en lille bane i Måløv Boldklub. Det lyder ret almindeligt, men det var startskuddet til en revolution indenfor fodbold og handicapidræt i Danmark.

Len Nossell.Af Len Nossell

Hvad der gjorde spillet så specielt var, at børnene alle havde cerebral parese (CP) eller et lignende fysisk handicap, og holdet, som fik navnet ”Målløverne”, var det første hold i Danmark for børn og unge med CP og andre tilsvarende diagnoser. Forløbet er fint beskrevet i en artikel i medlemsmagasinet Spastikeren nr. 4 fra 1998, og indtil den aften i 1998 var det de færreste, der kunne forestille sig, at spastikere kunne spille fodbold. At man så ovenikøbet kunne oprette et helt hold af unge med CP, ja det var nærmest utænkeligt.

Dengang var der ingen tilbud og ingen registrerede CP-fodboldspillere. I dag har vi syv klubtilbud og ca. 100 aktive spillere. Der er særlige hold for CP og fysisk handicappede i København og omegn, i Nordsjælland, i Århus-området og i Sønderjylland, og der arbejdes nu på at oprette nye hold i Ålborg, Odense og Esbjerg. Når det sker, er tilbuddet stort set landsdækkende. Fire af disse hold har haft deres egen miniturnering for børn, som har kørt sideløbende med den almindelige turnering i Parasport Danmark. Glædeligt er det også, at der er begyndt at komme piger med CP eller fysisk handicap i de enkelte klubber, og vi har fokus på rekruttering af endnu flere piger til de eksisterende klubber.

Måtte finde modstanderhold i udlandet

Det største problem for det nye hold dengang var at fi nde modstandere, der matchede dem rent fysisk. I starten skulle holdet til udlandet for at finde modstandere bl.a. til Holland, hvor man hurtigt kom i kontakt med junior CP-landsholdet, der var organiseret under det hollandske fodboldforbund. I Danmark gik det i starten meget langsomt med rekruttering og oprettelse af nye CP-hold rundt omkring i landet.

Efter et par år fik CP-fodbold repræsentation i DHIFs Fodboldudvalg, og det satte skred i tingene. Men den positive udvikling, som især er sket i de sidste 15 år, skyldes ikke kun gode kræfter i fodboldudvalget, men i høj grad også et rigtigt stærkt samarbejde med engagerede forældre/trænere og ikke mindst med organisationer som Spastikerforeningen, Sport for Brains (Elsass Fonden) og selvfølgelig Parasport Danmark (DHIF).

Sideløbende med disse breddetilbud er det siden 2003 lykkedes at opbygge et CP-fodboldlandshold, som er et elitetilbud til de bedste CP-fodbold-spillere i Danmark. Fodboldudvalget har i samarbejde med CP-landsholdets trænere udarbejdet en syv-års plan, som er en langsigtet strategi beregnet på at løfte landsholdets sportslige niveau og sikre en mere professionel organisation omkring landsholdet. Målet er at gøre CP-landsholdet klar til at kæmpe om kvalifikation til de Paralympiske Lege i 2024. Som opvarmning vil landsholdet til juli deltage i EM i CP 7-a-side fodbold.

Landsholdet er et trækplaster

I flere år har CP-landsholdet virket som et trækplaster for nye CP-spillere, der drømmer om at spille for Danmark, og flere ungdomsspillere nævner direkte landsholdet som deres motivation for at spille CP-fodbold. Og med oprettelsen af et CP-talenthold for 13-18-årige under Unge Atleter i Front (UAF) tog CP-fodbold endnu et stort skridt i udviklingen af talenter til landsholdet.

Flere af disse unge talenter er nu rykket op på landsholdet, og det har givet gode resultater bl.a. i form af en sølvmedalje til Danmark i U19-EM i Italien i oktober 2017, hvor holdet blev slået i EM-finalen. Fra 2018 begynder CP-talentholdet at arbejde med de 11-16-årige.

Selvtillid, identitetsdannelse og fightervilje

Men tilbage til starten i foråret 1998 og det interessante spørgsmål: Hvordan er det så gået de første fodboldspillere fra dengang? Det korte svar er: Godt! Selv om det var en broget flok af børn og unge, der mødte op, både hvad angår alder og type af handicap, så havde de alle en ukuelig optimisme og fightervilje. Spillerne blomstrede op og blev stærkere på mange områder, både fysisk og psykisk, men især socialt.

Spillerne fik forbedret deres balance, muskelstyrke, løbemønster og teknik, men i endnu højere grad fik de opbygget deres selvtillid og følte sig anerkendt. De fik en identitet som fodboldspillere i en rigtig fodboldklub på (næsten) lige fod med deres kammerater på de andre hold, og de lærte at tage hensyn til - og hjælpe - hinanden.

Fodbolden blev en god start på voksenlivet

At se disse spilleres videre færd ind i voksenlivet fortæller meget om, hvad dette første CP-fodboldhold har betydet for de fleste. Ud af de 10-12 spillere, der var med fra starten i Målløverne, har jeg stadig kontakt til ni af spillerne, hvoraf seks har spillet på det danske CP-fodboldlandshold – den ene stadig som anfører. Fem af de ni spillere, der var med fra starten, er enten gift eller forlovet, og de er alle sammen i gang med en videregående uddannelse eller har fast arbejde.

De har alle opnået stor succes indenfor deres felt. Der er således ingen tvivl om, at deltagelsen på det første CP-fodboldhold har bidraget positivt til deres udvikling og deres succes i livet. Så budskabet til alle fodboldinteresserede børn og unge med lettere CP er klart: Go for it!

Mere om CP-fodbold

Du er velkommen til at tage kontakt til Parasport Danmarks fodboldudvalg eller til Len Nossell, der er medlem af CP-fodboldudvalget: Mail: lennossell@gmail.com – telefon: 21 29 86 49. Du vil få mulighed for at komme til prøvetræning med et CP-fodboldhold, og hvem ved, måske er der også en kommende CP-landsholdsspiller gemt i dig?