Egmont Højskolen fejrede indvielse af nyt byggeri
13. november 2017

Egmont Højskolen fejrede indvielse af nyt byggeri

Det har ikke været en helt let opgave at rive ned og bygge op midt i højskolen, mens det hele skulle fungere normalt. Men ikke desto mindre er det lykkedes for Egmont Højskolen, der fredag den 10. november kunne indvie det nye byggeri, der har kostet 30 mio. kroner.

Byggeriet på Egmont Højskolen har stået på i et år og har i lange perioder medført gener for både elever og medarbejdere. Men de hårde tider med larmende håndværkeraktiviteter er mere eller mindre glemt nu, hvor det meste står klart. Dog er der lige enkelte ting, bl.a. gulvlægningen i Lillesalen, som ikke nåede at blive færdiggjort til indvielsen.

Byggeriet omfatter en fordobling af køkkenarealet og forbedrede forhold omkring spisestuen, hvor et nyt stort lokale er indrettet med mobile buffetelementer. Det betyder, at køkkenet nu kan bruges af elever i kørestol, og spisestuen har plads til alle elever og medarbejdere.

Også opholdsarealerne og Lillesalen er blevet udvidet, så de lever op til skolens behov. For Lillesalens vedkommende har udvidelsen tilført rummet yderligere 120 kvm. samt fire udgange, så alle skolens elever fremover kan deltage i foredrag på én gang.

Det skal være skidt før det bliver godt

Mens billeder fra byggeriet blev vist på tre storskærme, holdt skolens bestyrelsesformand gennem 16 år, Sonja Mikkelsen,

festtale. Hun glædede sig over resultatet, men også over at et helt år med larm og støv nu er overstået. Aldrig har udtrykket ’det skal være skidt før det bliver godt’ været mere rammende.

Samtidig takkede hun de tre fonde, Den A.P. Møllerske Støttefond, Elsass Fonden og Augustinus Fonden, som har gjort det muligt at realisere Egmont Højskolens drøm, så de
levede op til deres egen filosofi: et inkluderende miljø for alle. De tre fonde har tilsammen støttet projektet med 16,5 mio. kroner, mens højskolen selv har finansieret det resterende beløb.

Også Cubo Arkitekterne fra Aarhus, der for nogle år siden tegnede Vandhalla og nu har videreført idéen med en sammenhængende bygningsmasse, fik en stor tak for veludført arbejde sammen med rækken af øvrige samarbejdspartnere.

Bronzeskulptur afsløret og Morten fejret

Som en spændende start på festlighederne, der dagen igennem bød på en række snoreklip og taler, kunne forstander Ole Lauth sammen med Odders borgmester Uffe Jensen (S) og skulptør Liné Ringtved Thordarson afsløre skulpturen Voluntas.

Voluntas, der betyder vilje, er en skulptur, som hun udviklede i gips sammen med eleverne tilbage i 2011. Nu står den som en flot bronzeskulptur på 230 kilo og byder alle velkommen fra sin plads på den lille græsbakke ved hovedindgangen.

Omkring 300 elever og gæster var med til at fejre indvielsen, der kulminerede med dobbeltmarkeringen af Mortens aften: Morten Bisp med and, brune kartofler og rødkål – og Morten pedel med fødselsdagssang og klapsalver for en uovertruffen indsats i den hårde tid under byggeriet.

Fototekster:

Skulpturen Voluntas blev afsløret af kunstneren Liné Ringtved Thordarson sammen med Ole Lauth og Odders borgmester, Uffe Jensen.

Det har været et år med larm og støv, men bestyrelsesformand Sonja Mikkelsen kunne glæde sig over, at man nu var kommet godt i mål.

Elever på skolen hjalp med at klippe de røde snore over.