Alle har en drøm om at finde kærligheden

Har en kæreste en særlig betydning for mennesker med handicap? Det spørgsmål har vi blandt andet stillet certificeret sexolog, Asgerbo Persson, der i mange år også har været flittig brugt som underviser og har stor erfaring som handicaphjælper.

Asgerbo PerssonAf Frands Havaleschka

Gennem sit årelange virke har sexolog Asgerbo Persson været meget tæt på mange mennesker med handicap og oplevet deres behov, følelser og udfordringer – både i rollen som fagperson, medarbejder og almindeligt menneske med empati og sund interesse for andre. Tanken faldt derfor på ham, da spørgsmålene pressede sig på til temaet om dating.

Som medarbejdere i en handicaporganisation oplever vi nemlig ofte, at mange medlemmer i forskellige sammenhænge udtrykker et stort ønske om at finde en kæreste. Faktisk står det for mange øverst på ønskelisten.

Men hvorfor er det så vigtigt at finde kærligheden?

- Det er der skrevet tykke bøger og lavet film om, men generelt handler det om to ting, der ligger dybt i os som mennesker, fortæller Asgerbo Persson.

- Det ene er det biologiske aspekt, at vi skal reproducere os og videreføre ar ten, det kræver en partner. Det andet handler om intimitet, at forbinde os til et andet menneske og være noget for nogen, som vi har en tæt tilknytning til. Og her er der stor forskel på den ægte uafhængige følelse af at være tæt forbundet med et andet menneske, i modsætning til de personer i ens dagligdag man ’betaler’ for, eksempelvis i BPA-ordninger og i bofællesskaber.

Alle mennesker har et behov

Asgerbo Persson understreger, at mennesker med handicap har fuldstændig de samme behov for at finde en partner som alle andre mennesker. Problemet er bare, at de har dårligere muligheder for at etablere de forbindelser, som de efterlyser. Og jo flere udfordringer, både fysisk og mentalt, jo sværere er det.

- Kan man f.eks. ikke tolke og læse de spilleregler, der er når man dater, så kan man få det svært, selv om man er nok så flot en fyr. Det samme er tilfældet, hvis man har store fysiske udfordringer og skal have hjælp til det meste, så kan det, man oplever som kærlighed måske tre gange om året, være en stærk begrænsning på det reelle behov.

Og alle har en drøm. Asgerbo Persson har således endnu ikke mødt nogen med handicap, som ikke gerne vil have en helt normal kæreste.

Men har en kæreste en særlig betydning for mennesker med handicap?

- Det er et kvalitetsbegreb at kunne sige, at man har en kæreste. Bare det at kunne kalde sig kæreste med nogen, betyder rigtig meget. Det kan f.eks. være en på Facebook eller fra dagcentret, og der behøver ikke være sex involveret, understreger Asgerbo Persson.

- Det ligger dybt i os og i kulturen, at man er noget, hvis nogen man synes er dejlig også synes om en selv. Og så giver det både masser af selvtillid og selvværd, hvis man har nogen at dele oplevelser med, f.eks. gå i biografen, spise sammen eller køre en tur. Kort sagt ønsker de fleste mennesker, at man har en værdi for andre. Det er en oplevelse, der gør mennesker glade og føler sig anerkendt.

Det gælder om at steppe op

Er det nemmere for kvinder med handicap end for mænd at finde en kæreste?

- Undersøgelser viser, at det generelt er sværere at finde relationer for mænd end for kvinder med handicap. Det handler generelt noget om den fysiske formåen, idet det er ret værdifuldt, når man er i stand til at kunne hjælpe andre. Men de senere år har de nye familieformer givet flere muligheder, vurderer Asgerbo Persson.

- Hvis du kan noget ekstraordinært, og er lidt af en charmetrold, så kan du nå langt. Er du derfor udfordret på forskellige områder, så er det bare med at steppe op på andre, lyder det gode råd fra sexologen, der for længst har lagt begrebet ’medlidenhedskæreste’ i skuffen til evig hvile. Selvfølgelig kan det være svært at steppe op, men lidt bramfrit udtrykker Asgerbo Persson udfordringen således:

- Mangler du to ben, fem tænder i over munden og sidder i kørestol, så må du give den gas på andre områder. Det er f.eks. ikke mit manglende hår, jeg skal score på. Gør noget vedkommende. Kast dig ud i kunsten, i foreningsarbejde eller andet, der kan udtrykke din personlighed og dit drive. Det kan også være, at din funktionsnedsættelse giver dig et særligt udtryk og en måde at se verden på, der gør dig unik og som andre kan få gavn af.

- På den måde gør du dig interessant og skaber værdi for dig selv og andre, hvilket ofte river alt muligt andet med sig. Samtidig øger det dine chancer for at skabe nye relationer.

Kort om:

Asgerbo Persson er certificeret sexolog med speciale i funktionsnedsættelser og desuden massageterapeut og professionsbachelor i sundhedskommunikation. Desuden indtaler han lydbøger for Gyldendal og formidler erotisk materiale for forlaget SAGA.

Han er en flittig brugt underviser og oplægsholder i forskellige sammenhænge. Sammen med Janne Jaaks, der er certificeret seksualvejleder og parterapeut, driver han den private organisation Handisex. Læs mere på www.handisex.dk og www.asgerbo.dk