Et træningsophold på Montebello åbnede verden for mig

Et intensivt træningsophold på Montebello i Spanien gav 28-årige Signe Vestergaard Borup meget mere end god balance og stærke muskler – det gav hende også ekstra energi og mod på livet.

Af Frands Havaleschka

For kort tid siden fortalte Signe Vestergaard Borup i CP Danmark Forum på Facebook om sit træningsophold på Montebello i Spanien. Opslaget skabte stor opmærksomhed. Både tilbuddet i Spanien og den træningsplan, hun fik med hjem fra opholdet i september, interesserede mange.

Men hvordan fik Signe mulighed for at komme til Spanien? Hvad er Montebello, og hvem er målgruppen? Det fortæller vi mere om på de følgende sider.

- I foråret 2019 havde jeg haft en rigtig træls faldepisode, hvor jeg slog mig ret meget. Almindeligvis plejer jeg at gå med én krykke, men efter faldet blev jeg bange og oplevede, at det slet ikke var nok. Derfor går jeg nu med en rollator, som jeg dog har planer om at aflevere tilbage igen, hvor den hører til, nemlig hos kommunen, beretter Signe, der har cerebral parese/diplegi og derfor er ramt i begge ben.

Efter at hun i en periode havde sundet sig oven på oplevelsen, kontaktede hun sin læge i slutningen af 2019, for at høre om der var muligheder for genoptræning. Hun kendte godt Montebello fra sin fysioterapeut og fra en gammel onkel, der selv havde været der et par gange.

Henvist af egen læge

Lægen stillede et par spørgsmål til hendes funktionsniveau samt til hendes mål og tanker for fremtiden, og uden de store forbehold indstillede lægen hende til et træningsophold i Spanien. Med sit kendskab til Montebello vidste Signe, at et ophold tager udgangspunkt i en konkret hændelse, f.eks. en operation, en ulykke, blodprop eller forværring i ens helbredsmæssige tilstand, hvor et intensivt træningsforløb kan være en del af en effektiv behandlingsplan.

I ansøgningen blev der derfor fokuseret på faldepisoden, og den usikkerhed det havde skabt. Derudover blev der lagt vægt på, at hun generelt er blevet mere stivbenet med årene. En tilstand hun selv beskriver som at have en overkrop på 28 år og en underkrop på 80.

Når først man har ansøgt og er blevet visiteret til et ophold, kan man ikke selv vælge tidspunktet, men får en anvisning, når der er plads. Men for Signe gik det ret hurtigt. Allerede ugen efter fik hun tilbudt et ophold i april 2020.

Tidspunktet kom dog rimelig ubelejligt. Signe var nemlig i gang med at afslutte sit speciale i idéhistorie fra Aarhus Universitet og kunne ikke umiddelbart rejse. Hendes afbud blev godkendt, men kort tid efter kom corona-nedlukningen, så turen i april blev udsat på ubestemt tid.

Frit sygehusvalg

Månederne gik, og Signe blev med mellemrum kontaktet for at bekræfte, at hun fortsat var interesseret i at stå på venteliste til et ophold, når det blev muligt at genåbne. Det gjorde det i midten af august 2021, og kort tid efter fik Signe så tilbuddet igen.

- På den måde endte jeg altså med at komme afsted i september 2021, med et varsel på blot to uger inden afrejsen, fortæller Signe, der selv skulle betale for flybilletten tur/ retur, som kostede 2.700 kroner – til gengæld var opholdet gratis.

Egenbetalingen skyldes, at Montebello hører under Region Hovedstaden, men samtidig er det også en del af loven om frit sygehusvalg. Derfor kan patienter fra hele landet komme på et tre ugers ophold. Bor man uden for Region Hovedstaden, skal man blot selv afholde udgiften til transport til og fra Montebello.

Det er en investering, som hun bestemt ikke har fortrudt. For Signe betragter stadig selve opholdet som noget helt fantastisk, og noget af det bedste hun har gjort for sig selv i meget lang tid. Uheldigvis forstuvede hun sin venstre fod på grund af overanstrengelse midt under opholdet, hvilket selvfølgelig ærgrede hende, men det ændrer ikke ved hendes overordnede positive indtryk af opholdet.

- Jeg oplevede, at det sundhedsfaglige personale - læger, fysioterapeuter, sygeplejersker osv. - alle var utrolig kompetente og meget professionelle. Samtidig var de nærværende, omsorgsfulde og havde blik for hver enkelt patient, og det rørte mig faktisk dybt, at de lavede holdtræning, der tog hensyn til min forstuvede fod.

Fik rykket sine grænser

De tre ugers ophold i Spanien gav Signe en masse energi samt inspiration og motivation til at fortsætte med træningen hjemme i Aarhus. Det betyder, at hun nu har gentænkt store dele af sin træning og fysioterapi, hvilket hun kan mærke, at hendes krop belønner hende for nu, hvor der er gået godt to måneder.

- Det er en oplevelse, som jeg føler mig utrolig privilegeret og heldig med at have fået. Ud over det rent træningsmæssige så lærte jeg også en masse om fællesskaber og fik nye venner, som jeg stadig ser, fremhæver Signe, der generelt er lidt forsigtigt anlagt og ikke særlig god til at tage chancer.

- Derfor er jeg faktisk rigtig stolt af, at jeg overhovedet turde tage af sted. Opholdet har virkelig skubbet så meget til mine grænser, at jeg har planlagt at tage alene til London til næste år, fordi jeg opdagede, at verden slet ikke er så farlig.

Det er derfor slet ikke utænkeligt, at Signe på et senere tidspunkt vil ansøge om et nyt ophold på Montebello, hvis hun og hendes læge kan se en mening med det. Hun har også planer om at prøve kræfter med et ophold på Parasport Danmarks sportslejr på Club La Santa på Lanzarote i 2022. Noget der var helt utænkeligt for bare et år siden.

Læs mere om muligheden for at ophold på Montebello: Montebello - frit sygehusvalg i Spanien