CP-TV er tilbage i æteren

CP-TV er tilbage med en række spritnye programmer. Det digitale initiativ startede under corona-krisen som et svar på isolation og ensomhed. Nu bliver konceptet videreført hver torsdag på CP Danmarks Facebook-side.

Af Martin Merrild, SoMe-manager i Enactlab

CP-TV startede i foråret som et svar på den ensomhed og isolation, der ramte personer med cerebral parese og mange andre under corona-krisen og nedlukningen af landet. Nu tager CP-TV hul på en ny sæson. CP-TV’s redaktion har lagt sig i selen for at sammensætte en bred vifte af programmer, der favner et bredt spektrum af CP-områdets facetter.

I september kom CP-TV rundt om emner som CP og kommunikation, en udsendelse om far-rollen, når man har CP, en udsendelse om Egmont Højskolen, samt om CP og søskendeproblematikker.

CP-TV lagde fra kaj den 3. september med et program om CP og kommunikation i en corona-tid. Kan man bære mundbind, når man har et kommunikationshandicap? Blandt gæsterne var blandt andre Michael Hjort-Pedersen, der er audiologopæd og har tredive års erfaring med undervisning og støtte til personer med kommunikationsvanskeligheder.

Her kunne han blandt andet gøre os klogere på, hvordan det er at have et handicap, der påvirker muligheden for at interagere med omverdenen. Hvis ikke du fik set det, så kan du gense det på YouTube og Facebook under CP Danmarks videoer. Det gælder i øvrigt alle tidligere udsende CP-TV-programmer.

CP-TV genskaber fællesskabsfølelsen

Fra CP Danmark er der stor opbakning til det nye format, der tilbyder en alternativ form for fællesskab for medlemmerne, der ikke beror på fysisk samvær, men som dog alligevel skaber en følelse af samhørighed:

- Vi har ganske enkelt oplevet, at direkte TV - som CP-TV via Facebook - kan fungere som arena for fællesskab. Det, at være sammen om noget som foregår samtidigt, giver rent faktisk en oplevelse af fællesskab - også selv om man ikke fysisk er sammen, fremhæver Mogens Wiederholt.

Coronaen har medført mange store forandringer for den enkelte og for samfundet. For mange mennesker med handicap har det betydet, at de fortsat må leve et liv med en bevægelsesfrihed, der er yderligere begrænset.

Det kan være en udfordring selv for en kort periode, men som situationen er, er der fortsat lange udsigter til, at vi har en sikker vaccine. CP-TV har vist sig at være et initiativ, der gør det muligt at genskabe et fællesskab blandt personer med cerebral parese samt pårørende, til trods for det begrænsede fysiske samvær. Ifølge Mogens Wiederholt rummer initiativet store potentialer:

- Det er enormt vigtigt for projektets succes, at vi laver CP-TV om emner og temaer, som afspejler og viser vores medlemmer, deres liv og udfordringer. Men det er også vigtigt, at det er TV lavet af mennesker med CP til mennesker med CP og deres pårørende. Det er enormt vigtigt og afgørende for succesen.

Jacob Nossell har værtsrollen

CP-TV’s journalist og vært, Jacob Yoon Egeskov Nossell, er ligeledes glad for, at CP-TV er blevet godt modtaget af CP Danmarks medlemmer:

- Det er fedt at lave et program, hvor vi giver stemme til nogen, der normalt ikke bliver hørt i medierne. Vi ved, at mennesker med CP og andre handicap ofte oplever store udfordringer med at blive talt om, fremfor at blive talt med. Derfor laver vi et program for CP’ere, med CP’ere og af CP’ere. Det er fedt.

Jacob Nossell

Særligt for personer med cerebral parese har corona-tiden forandret hverdagen betragteligt, og spørgsmålene hober sig op: Er jeg i risikogruppen? Hvordan skal det fungere med hjælperne? Og hvordan tackler jeg ensomheden, usikkerheden og de utallige aspekter af at leve med et handicap i en tid med store forandringer for alle?

Medlemmernes nye talerør

CP-TV blev på få måneder et kærkomment talerør for medlemmerne, hvor vi i den første sæson blandt andet kom rundt om temaer som CP og uddannelse, CP og kærlighed, handicapaktivisme, samt STU og mulighederne i velfærdsteknologi.

Signe Hartvig Daugaard er TV- og medietilrettelægger på CP-TV’s programmer, og ifølge hende er det præcis de forskellige relevante emner for personer med CP, som medvirker til, at programmerne rammer sit brede publikum. Signe tilføjer:

- Som ny i CP-verdenen har det været spændende at arbejde med så bred en målgruppe. Vi bliver udfordret på at få nuancerne med, og det tror jeg er vigtigt, når vi skal lave en bedre og bredere repræsentation af personer med handicap. CP-TV produceres for CP Danmark af Enactlab S/I i samarbejde med Great Minority Media og er støttet af puljepenge fra DH’s indsats mod ensomhed.

Se og lyt med hver torsdag
Alle udsendelserne af CP-TV sendes live hver torsdag kl. 11 via CP Danmarks Facebook-side. Under hver udsendelse har du som seer mulighed for at dele dine personlige erfaringer og stille spørgsmål om det pågældende emne.