En historisk beslutning

Lone MøllerJeg tror, det var Evald Krog - den tidligere formand i Muskelsvindfonden - som engang sagde, at handicapbevægelsen aldrig lider nederlag, men vi har ind imellem nogle sejre, som trækker meget længe ud. Og det må i sandhed siges at været tilfældet i sagen om bevilling af hjælp til overvågning i hjemmet. To tidligere socialministre, et utal af samråd og en hær af skiftende handicappolitiske ordførere fra stort set alle partier har erklæret deres støtte til en løsning. Indtil den 12. november 2019 uden resultat.

Men den dag - den 12. november - havde handicapordfører Karina Adsbøl fra Dansk Folkeparti indkaldt den nye, og sagens tredje, socialminister, Astrid Krag, til forespørgselsdebat i folketingssalen. Og det rykkede. Med opbakning fra alle partier i et fuldstændigt enigt Folketing lykkedes det at få vedtaget en opfordring til regeringen om:

”(…) hurtigst muligt at finde en løsning på overvågningsproblematikken (…)I praksis betyder[den nuværende situation red.], at de pårørende er tvunget til at overvåge personen døgnet rundt eller søge om anbringelse på en døgninstitution, væk fra familien og alt det personen kender og er tryg ved. Situationen er ikke holdbar for de berørte familier.”

Et enstemmigt Folketing - inklusiv regeringspartiet Socialdemokraterne og deres parlamentariske grundlag - har dermed forpligtet sig på at finde en løsning. Det er virkelig en lykkelig og en kærkommen beslutning – og samtidig en stor sejr for de mange kræfter, som længe og vedholdende har kæmpet for en løsning. Tak til Karina Adsbøl (DF), Jakob Sølvhøj (EL) og Kirsten Normann (SF) for deres utrættelige støtte.

Jeg er helt sikker på, at vi nu får en god løsning på overvågningsproblematikken. Men der er - mens disse ord skrives - stadig usikkerhed om tidshorisonten. Jeg håber og forventer, at regeringen, SF, Enhedslisten og De Radikale vil tage beslutningen og deres ansvar så alvorligt, at der findes en løsning i de igangværende finanslovsforhandlinger. Alt andet vil være et svigt. Det haster så ufattelig meget med en løsning: ”Situationen er ikke holdbar for de berørte familier”, som vedtagelsesteksten slår fast.

Det er derfor mit inderlige håb, at vi kan gå ind i 2020 med en løsning og én udfordring mindre.

Så med den fantastiske beslutning som afslutning på året ønsker jeg jer alle sammen en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Lone Møller, landsformand i CP Danmark