Tænk STORT – start småt

Ny forening skal skabe større interesse for selvkørende biler. Manden bag initiativet er Mickey Normann Jensen.

Mickey Jensen.Af Frands Havaleschka

Mickey Normann Jensen har fået en god idé, som han håber kan realiseres inden for kort tid. Da han er kendt for at være en driftig person, som altid lykkes med tingene, når han sætter sig noget i hovedet, skal det nok også denne gang ende med en succes.

Mickey, der er 34 år, født med cerebral parese og bosat i Præstø, har i mange år interesseret sig for selvkørende biler. Det er et yderst interessant transportmiddel for mange grupper ikke mindst dem, der ikke selv har mulighed for at køre bil.

Hans idé er derfor at starte en forening, der kan være med til at præge udviklingen af selvkørende biler i Danmark.

- Jeg har gået med tankerne i de sidste 2-3 år. Det har været svært at få andre med i projektet, men nu hvor udviklingen buldrer derudaf, så er tiden den helt rigtige til at kaste sig ud i det, mener Mickey N. Jensen, der ser store personlige muligheder i selvkørende biler.

- Det vil revolutionere mange handicappede menneskers liv. Vi vil få en langt større rækkevidde i vores aktivitetsmuligheder og behøver ikke altid at tænke på, om vi kan komme frem og tilbage med tog og bus. Også når det gælder afstanden til arbejdspladsen vil en selvkørende bil give nye muligheder, understreger Mickey N. Jensen.

Behov og synlighed

Han har derfor nu taget initiativ til at starte en forening eller et netværk, der kan rejse nogle penge og skrue et koncept sammen. Aktiviteterne skal bl.a. definere behovet og synliggøre den store gruppe mennesker, som har interesse i, at der bliver produceret en god løsning.

Med en drøm om at få en professionel tovholder til at stå i spidsen for foreningen er målet at blive en seriøs og kompetent samarbejdspartner til bilindustrien.

Mickey ved godt, at der er en række ting, såvel lovgivning som tekniske løsninger, der skal være på plads, før selvkørende biler slippes løs – og samtidig, at der går et stykke tid, før det sker.

- Men hvis vi som interessent-gruppe kan være med til at præge udviklingen og bidrage med gode råd set fra brugernes side, så tror jeg, det vil fremme processen, vurderer Mickey N. Jensen.

Hans store forbillede er en blind mand i USA, som han længe har fulgt. Den blinde amerikaner er testperson for Google, som er langt fremme i udviklingen af selvkørende biler. Og jo, der har været uheld i USA, men Mickey understreger, at det altid har været modparten, der har været skyld i uheldet.

Tag over hovedet med kabinescooter

I mange år transporterede Mickey sig rundt på en 2-hjulet scooter, men en arbejdsskade tvang ham til at droppe transportformen. I stedet købte han i 2014 sin første kabinescooter, der ikke kræver kørekort, hvis man er over 18 år, og blot et knallertkørekort hvis man er 16 år.

Kabinescooteren giver ham ’tag’ over hovedet, når han tilbagelægger de 17 km. hver vej til arbejdspladsen i Vordingborg Kommunes filial i Langebæk, hvor han har været ansat som kontorassistent i 16 år.

Sidste år blev den gamle kabinescooter udskiftet med en nyere model med varmeapparat og bedre komfort. En såkaldt Urban-model til 63.000 kr.

- Den har kørt 3.000 km. og har mange år i sig endnu, men når den engang skal udskiftes, så håber jeg, at det bliver med en selvkørende bil, understreger Mickey N. Jensen, vel vidende at der til den tid skal gribes meget dybere i tegnebogen, hvis hans drøm skal realiseres.

Vil du være med?

Hvis du, ligesom Mickey, har interesse i udviklingen af selvkørende biler og gerne vil deltage i foreningen/netværket eller på anden vis være med til at støtte initiativet, så er du velkommen til at kontakte Mickey N. Jensen. Skriv en mail til: mickeynormann@gmail.com eller ring på telefon 20 20 80 52.