Line går efter sine drømme

Gå efter dine drømme - det gør Line

Hundetræning har givet ekstra indhold i tilværelsen for Line Wisler, der håber at have sin første terapihund klar til den afsluttende test i 2024.

Line Wisler er født og opvokset i området ved Brædstrup i Jylland, og som så mange af hendes kammerater fra skoletiden i slut 90’erne elsker hun dyr, specielt hunde og heste. Men desværre var det meste af hendes familie plaget af allergi, bl.a. overfor pelsbærende dyr. Derfor var en landskildpadde og en glasbowle med fisk det længste hendes forældre kunne strække sig for at tilgodese hendes dyreinteresse, da hun var barn.

Bowlen var flot, men desværre havde fiskene ofte en ret begrænset levetid, husker Line, der ikke var helt tilfreds med forældrenes alternative valg. Hun besluttede derfor at tage revanche når hun blev voksen. Det har hun gjort, men der skulle gå en del år før Line for alvor kom på sporet af sin drøm. Først med egen hest og senere med hund. For godt nok er Line født med en fysisk mild form for cerebral parese, men igennem sin skoletid på folkeskolen i Brædstrup og senere ophold på efterskole og specialhøjskole, fandt sundhedssystemet først ret sent ud af, at Line havde kognitive udfordringer, der gav hende store vanskeligheder. Endda i så udpræget grad, at det nærmest blev invaliderende for hende.

Det betød bl.a. at hun senere måtte opgive uddannelse, læreplads og drømmen om at blive veterinær sygeplejerske, ligesom job på fuld tid heller ikke ville blive en mulighed. Derimod har hun i dag skabt sig en indholdsrig hverdag med dyr omkring sig, klubaktiviteter og 9 timers fleksjob på Horsens Ny Teater.

Drømmen blev sluppet løs

Efter Line flyttede hjemmefra og havde boet et par steder, bl.a. i et bofællesskab i Horsens, fik hun endelig lejlighed til at slippe sine drømme løs, da hende og kæresten flyttede til en landejendom i 2020. Line købte en hest og på landejendommen fik deres fælles passion for hunde for alvor luft under vingerne. Kæresten, der er ivrig jæger, ønskede en stor hund, mens Line, der havde været til foredrag i foreningen Trinitas - som bl.a. uddanner terapihunde og servicehunde - var blevet så begejstret over oplevelsen, at hun var fast besluttet på at købe og træne en hund, der kan hjælpe andre. På det tidspunkt havde Trinitas kun uddannet i alt seks terapihunde, samtidig havde de en regel om, at hundene kun måtte uddannes af sundhedsuddannede fagfolk. Derfor var Line i tvivl om hun selv kunne få grønt lys til at starte et træningsforløb med en hund. Det var imidlertid ikke noget problem, hvilket gav Line ekstra blod på tanden. Efter forskellige overvejelser købte hun en kongepuddel, der er velegnet til det hele. "Den kan både bruges til jagt og som familiehund", fortæller Line, der fik hvalpen hjem, da den blot var otte uger gammel. Den hedder Bellis og blev efterfølgende grundig tjekket og fundet egnet som terapihund. Line er derfor nu i fuld gang med at træne hunden, dels på et mindre Trinitas-hold, hvor hun går på hold med tre andre, og dels på et lydighedstræningshold.

Det tegner godt

Bellis er nu blev knapt halvandet år, og det betyder, at den skal til Trinitas-prøve om godt og vel et års tid, siger Line, der håber at Bellis består prøven, som indeholder en række forskellige testelementer. "Den skal kunne hilse og være rolig, kunne håndtere fremmede mennesker, gå pænt i snor, følge føreren tæt, blive i position trods forstyrrelser, kaldes ind fra 10 meters afstand, være rolig i mødet med andre hunde, kunne håndtere fremmede lyde, udføre tre forskellige tricks og i det hele taget være opmærksom og have god kontakt med føreren gennem hele testen. Det er en stor mundfuld, men jeg håber det kommer til at gå", siger Line, der har en ultimativ drøm om at kunne bruge uddannelsen af sin terapihund i Trinitas-regi til at komme i kontakt med Lise Lotte Christensen, der i mange år har stået i spidsen for STH Servicehunde.

I de senere år er der trænet flere forskellige former for service- og terapihunde, som alle kan skabe tryghed hos brugeren, men Lise Lotte er min helt store stjerne. Det har altid været min drøm at komme i kontakt med STU Servicehunde og blive instruktør her. Jeg ved godt at det kræver enormt meget, og instruktørerne er topprofessionelle, men jeg håber at min tilgang gennem Trinitas kan bane vejen, slutter Line