Tilgængelig og tryg oplevelse på Roskilde Festival
16. marts 2023

Tilgængelig og tryg oplevelse på Roskilde Festival

Hvis du booker plads på HandiCamp bliver du en naturlig del af den store festival – og kan trække dig tilbage i rolige omgivelser, når det er påkrævet.

Da arrangørerne bag Roskilde Festival for længst har besluttet, at festivalen skal være en musikoplevelse med plads til alle, har der i flere år været etableret en HandiCamp, målrettet festivaldeltagere med funktionsnedsættelser.

HandiCamp er placeret ved Indgang øst, hvor der også er mange handicapparkeringspladser. Fra campen er der blot ca. 500 meter til musikområdet. På campen finder du god plads, ro, el-opladere og venlige serviceværter.

- Her finder du også hyggeområder og toilet med bad og lift, og hvis du vil have din familie med, så er der også plads til dem i campen, fortæller Claus Sørensen, der er mangeårig fast campdeltager og en af de frivillige i Team Tilgængelighed, der hjælper med at alle får en tilgængelig og tryg festivaloplevelse

- Og det bedste af det hele er, at det fortsat er muligt at købe billetter til Roskilde Festival 2023, og der stadig er fin plads på HandiCampen.

Claus Sørensen understreger, at selv om der i årenes løb er opbygget en vis fordom om, at deltagelsen på en Roskilde Festival er en voldsom oplevelse med kaos og druk, så er det altså også meget andet, hvilket han selv har oplevet, ikke mindst hygge, gode oplevelser og masser af god musik.

Dokumenteret ledsager får armbånd

Hvis du har cerebral parese eller et andet handicap, og har brug for en ledsager, så får din ledsager også et armbånd, hvis du kan fremvise et ledsagerkort, udstedt af Danske Handicaporganisationer. Det er således kun dig der skal betale for billetten. Er der under festivalen behov for at afløse ledsageren, så er det også muligt uden ekstra omkostninger.

- I det hele taget forsøger vi at gøre oplevelsen så ukompliceret som mulig, understreger Claus Sørensen, der sammen med de øvrige frivillige i Team Tilgængelighed altid er parate til at hjælpe, hvis man har særlige behov.

Deres arbejde er opbygget på baggrund af mange års erfaringer med festivallivet, og den store udvikling på festivalområdet, der i dag har mere end 20 handicaptoiletter, som det er muligt at få udleveret en nøgle til.

Som en anden god, og tilgængelig, service er der ved de fleste scener opstillet podier, som alle personer med et handicap kan anvende. Podierne hjælper deltagere i kørestol op i hovedhøjde med resten af publikum, og udmærker sig ved at have sin egen indgang.

Alle kan blive frivillige

Alle - også personer med en funktionsnedsættelse - der har lyst til at tage på festival kan blive frivillig. Der er mange forskellige opgaver og Team Rekruttering hjælper med at finde en opgave, der passer til den enkelte. Hvis man påtager sig 32 timers vagter under festivalen får man sit festivalarmbånd gratis. Her er det også muligt at få en ledsager med, hvis man har en funktionsnedsættelse.

Som frivillig kan du blive en del af et team og kan få en base, hvor andre kender dig og dine behov. Overvej hvad du har mest lyst til at lave. De praktiske udfordringer i forhold til tilgængelighed kan næsten altid løses på en god måde. Du finder opslag med ledige opgaver på hjemmesiden. Tag kontakt til de ansvarlige bag opslaget og fortæl om dig selv og hvad du er god til, og hvad dine udfordringer er.

To gode tips:

Under festivalen kan du ringe på telefon 46 36 66 13 og få hjælp til praktiske ting. Ved akut behov for hjælp, kan du altid henvende dig til en af de mange serviceværter med orange vest.

Det anbefales at du udfylder festivalens online kontaktformular om tilgængelighed før festivalen, og her kort fortæller om dit behov.

Hvis du har spørgsmål?

Du kan læse mere her på festivalens hjemmeside

Du er også altid velkommen til på mail at kontakte:
accesibility@roskilde-festival.dk

Det er også muligt at følge med på Facebook, for yderligere informationer.

Her kan du også stille spørgsmål og komme i dialog med andre festivaldeltagere.

Kort om Roskilde Festival:

Roskilde Festival 2023, der afvikles i dagene fra 24. juni til 1. juli, er Nordens største festival, hvor der spilles rytmisk musik i mange forskellige genrer. I år forventes der ca. 130.00 deltagere, hvoraf 30.000 mennesker er engageret som frivillig. Selve det store musikprogram starter onsdag den 28. juni. Roskilde Festival udlodder alt overskud ubeskåret til humanitært og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unges velvære og trivsel.