Elsass Fonden åbner enhed i Jylland

Elsass Fonde når nyt team i Jylland og styrkes med ny fagdirektør

Af Frands Havaleschka

Det har længe været et stort ønske for Elsass Fonden at gøre adgangen lettere til fondens tilbud for mennesker med cerebral parese (CP) og deres familier, der bor vest for Storebælt. Den 4. oktober kommer fonden et skridt nærmere den ambition, når dørene åbnes til nye lokaler i Kolding. Elsass Fonden fortsætter med at have hovedsæde i Charlottenlund, nord for København. Men adm. direktør Peter Lindegaard glæder sig over, at fonden nu også får en jysk adresse.

- Vi ved, hvor afgørende beliggenhed og afstand er for, om man gør brug af relevante tilbud. Der er langt fra yderområderne i Jylland og til Hovedstaden – og måske endnu mere, hvis man samtidig har et handicap. De nye lokaler i Kolding markerer derfor en vigtig milepæl i fondens historie, og vi glæder os meget til at byde en masse mennesker velkommen indenfor, påpeger Peter Lindegaard.

Ledelsen styrket med ny fagdirektør

Den jyske enhed, som allerede har fået kælenavnet ’Elsass Vest’, kommer til at bestå af en fast stab på fire medarbejdere med forskellige faglige profiler. Deres opgave bliver i udgangspunktet at udbyde aktivitetstilbud for unge og voksne med CP i tråd med dem, fonden tilbyder i Charlottenlund.

- Målgruppen er udvalgt med omhu. Med de ressourcer vi har til rådighed, fokuserer vi på unge og voksne fordi der mangler målrettede tilbud i den svære periode omkring overgangen til voksenlivet samt tilbud til voksne over 18 år, og så harmonerer det i øvrigt så fint med projektet hos vores gode samarbejdspartnere i Regionshospitalet Hammel Neurocenter. Det fortæller Patricia de Lipthay Behrend, der 1. maj blev udnævnt til ny fagdirektør i Elsass Fonden.

Den tidligere afdelingschef for Praksis & Innovation ledsager nu Peter Lindegaard i direktionen for at give samarbejdet med eksterne parter større opmærksomhed, og styrke fondens ledelse som følge af flere aktiviteter og ansatte.

Patricia de Lipthay Behrend skal primært stå i spidsen for at varetage og styrke relationen til fondens samarbejdspartnere – gamle såvel som nye. En opgave som får særligt opmærksomhed i de kommende år, netop med etableringen af Elsass Vest til efteråret.

- Og selvom den overordnede plan for Elsass Vest ligger nogenlunde fast, så er den endelige drejebog dog slet ikke færdigskrevet, understreger Patricia de Lipthay Behrend.

Et oplagt valg

Det har været vigtigt for Elsass Fonden at tilpasse organisationen så den kan rumme og udvikle den nye virkelighed. For fondens bestyrelse har valget af den nye fagdirektør været helt oplagt, fremhæver bestyrelsesformand Nick Elsass.

- Med Patricia de Lipthay Behrend får vi en direktør, som er indbegrebet af Elsass Fondens DNA. Hun har igennem 10 år sat markante aftryk på alt dét, som fonden kendes ved i dag. Patricia har ikke alene vist sig både hands-on og visionær – hun har også rent ledelsesmæssigt vist os, at hun har hvad der skal til for at føre fonden sikkert ind i fremtiden sammen med den øvrige ledelse i lyset af de mange nye opgaver, understreger formanden.

Går det efter planen vil den officielle åbning blive markeret onsdag den 4. oktober 2023 med en reception på adressen Søndergade 13C i Kolding. Allerede i ugerne op til åbningen vil interesserede kunne tilmelde sig de første ’jyske’ tilbud.