31. august 2022

Gennembrud i sagen om overvågning

I rammen på 60 mio. kr. er der plads til alle uanset alder, fastslår regeringen, støttepartierne og Alternativet.

Vedholdenhed er en dyd – og når det gælder handicappolitik er det ikke blot en dyd, men en nødvendighed. Og vedholdenhed har der virkelig været behov for i sagen om retten til at få hjælp til overvågning (serviceloven §95, stk.3), når man er så svært handicappet, at man har behov for, at nogen er tilstede og overvåger en døgnet rundt.

Nogle har et døgnet-rundt-behov for, at nogen kan gribe ind, hvis man fejlsynker, kaster op eller får noget galt i halsen. Uden overvågning, kan det få fatale konsekvenser.

For syv år siden betød en landsretsdom, at der helt blev lukket for hjælp til overvågning. For tre år siden lykkedes det så at få afsat 60 mio. kr. på finansloven til en genindførelse af hjælp til overvågning - men desværre kun for unge i aldersgruppen 18-23 år - og kun om natten.

KL regnede galt

Kommunernes Landsforening (KL) hævdede nemlig, at en fuld ordning for alle ville koste flere hundrede millioner, mens vi påstod, at målgruppen for ordningen er så lille, at der vil være rigelig plads til alle inden for rammen af de 60 mio. kr.

Resultatet blev, at der blev iværksat en evaluering, som skulle følge forbruget og afgøre, hvor omfattende en ordning, der er økonomi til inden for de 60 mio. kr. Og nu er regeringen og støttepartierne klar med svaret: Det er plads til alle uanset alder!

Regeringen, støttepartierne og Alternativet har netop offentliggjort en aftale, som fjerner aldersgrænsen for brug af ordningen om overvågning i nattetimerne.

Et skridt i den rigtige retning

- Det er et kæmpe fremskridt for de få, men meget hårdt ramte familier, som har behov for hjælp til overvågning døgnet rundt, siger Mogens Wiederholt, direktør i CP Danmark, i en kommentar til aftalen.

- Afskaffelse af aldersgrænsen er et stort skridt i den rigtige retning, helt godt bliver det først, når vi også får mulighed for overvågning i dagtimerne, understreger han.

CP Danmark varmer derfor op til næste slag, som bliver kampen for, at få samme rettigheder til overvågning i dagtimerne, som vi nu har fået i nattetimerne. Vedholdenhed er fortsat en dyd.

Læs pressemeddelelsen og partiernes kommentarer til aftalen her: