Det gode skoleliv i fokus på årets familiedag
30. oktober 2017

Det gode skoleliv i fokus på årets familiedag

16 familier var med, da Spastikerforeningen for 9. gang holdt en velbesøgt familiedag lørdag den 28. oktober i samarbejde med Elsass Fonden.

Familiedag.Skolegangen er en meget vigtig del af alle børns liv. Det er her, en stor del af det personlige og faglige fundament skal støbes. Det er her, man for alvor møder udfordringer og krav, og det er i skolen, at fællesskabet og relationerne får mulighed for at blomstre og udvikle sig.

Handicap eller ej, så er rammerne, læringen, trivslen og motivationen nogle vigtige forudsætninger for et positivt udbytte af skolegangen.

Fremhæv personen i stedet for handicappet

Ud fra spørgsmålet: Hvad er det gode skoleliv, gav udviklingspsykolog David Eskelund og pædagog og sociolog Mads Wiberg deres bud på, hvor man skal sætte ind, og hvad man som forældre skal lægge vægt på.

Vær motiveret og kreativ og vær ikke bange for at fejle, og vær stolt af dit barn og fremhæv, hvem personen er frem for begrænsningerne. Bliver man mødt som et aktiv, så bliver man nemmere inkluderet i fællesskabet lød et par af budskaberne.

Familiedagen bød også på et oplæg af Camilla Thatt, der er mor til en dreng med CP på 14 år. Hun fortalte historien om familiens kamp for et godt skoleliv, der startede skidt, men er endt godt. Ikke mindst takket være en ukuelig forældreindsats og en række fagpersoner, der har bidraget med den rette støtte og en positiv tro på læringsmulighederne.

Få udredt dit barn med en neuropsykologisk test, få en forklaring på testen og sæt ind med den rette støtte på barnets betingelser lød nogle af hendes gode råd til de andre deltagere i familiedagen.

Masser af leg og bevægelse

Arrangementet sluttede med fælles aktiviteter for hele familien, hvor ’lærerne’, frk. Jacobsen og Rasmus inviterede til leg og motion i Skolen for legesyge børn og voksne.

I alt 66 personer fordelt på 16 familier deltog i familiedagen, der er et mangeårigt godt samarbejde mellem Spastikerforeningen og Elsass Fonden. Mange af de deltagende familier havde børn med CP, der nærmede sig skolealderen, mens andre allerede havde børn i skolen og derfor kunne videregive nogle af deres erfaringer om skolestarten.

Familien Rønholt.

En af de deltagende familier, der fik meget ud af dagen, var familien Rønholt. Mor Bine, Laura, Frida, Olivia, Victor og mormor Bente.