Går forebyggende sundhedstilbud udenom mennesker med cerebral parese?
01. november 2017

Går forebyggende sundhedstilbud udenom mennesker med cerebral parese?

Kun 16 procent af kvindelige botilbudsbeboere over 23 år med cerebral parese er blevet screenet for livmoderhalskræft inden for de seneste fem år. Det viser helt nye tal fra Statens Institut for Folkesundhed.

Kun 44 procent af alle kvinder med cerebral parese i alderen 23-61 år har været screenet for livmoderhalskræft inden for de seneste fem år. Det tilsvarende tal for kvinder uden CP er 76 procent.

Det fremgår af den netop offentliggjorte rapport ”Voksne med cerebral parese i Danmark”, som er en omfattende registerbaseret analyse af sociale og helbredsmæssige forhold for voksne med CP.

De generelle tal dækker over en voldsom forskel, når man ser nærmere på forskellige grupper af kvinder med CP. Blandt kvinder med CP, som er svært motorisk handicappet og har en påvirket intellektuel udvikling, er det kun 12 procent i den relevante aldersgruppe, der er blevet screenet inden for de seneste fem år.

Ser man på sammenhængen mellem bopæl/boligform og screening for livmoderhalskræft, så viser det sig, at kun 16 procent af de kvinder med CP, der bor i botilbud, er blevet screenet, og kun 13 procent af de kvinder, der stadig bor hjemme, er blevet screenet for livmoderhalskræft.

- Det er jo skræmmende tal. Og tendensen understøttes af tal for tandlægebesøg, som også – om end mindre markant – peger på, at mange voksne med CP deltager i forebyggende sundhedstilbud på et helt uacceptabelt lavt niveau, siger Spastikerforeningens landsformand Lone Møller i en kommentar til undersøgelsen.

- Undersøgelsen afdækker ikke årsagerne til den meget lave deltagelse i forebyggende undersøgelser. Men de skræmmende lave tal fortæller os, at der er behov for yderligere og dybtgående analyser. I denne rapport ser forskerne kun på screening for livmoderhalskræft. Men hvad med de øvrige screeningsprogrammer for blandt andet brystkræft og tarmkræft? Og hvordan ser det ud med børn og unge med CP og deres deltagelse i de obligatoriske forebyggende vaccinations- og børneundersøgelsesprogrammer? Har vi nogen som helst garanti for, at det samme negative mønster ikke gør sig gældende i forhold til disse programmer, spørger Spastikerforeningens direktør Mogens Wiederholt.

- Hverken vi eller systemet kan leve med en mistanke om, at ét eller flere af vores sygdomsforebyggende initiativer løber uden om mennesker med CP – og måske også andre handicapgrupper. Derfor er det helt nødvendigt, at der øjeblikkeligt igangsættes en tilbundsgående undersøgelse af, hvordan mennesker med CP indgår i alle de forebyggende sundhedsprogrammer, konkluderer Lone Møller.

”Voksne med cerebral parese i Danmark” er udgivet af Statens Institut for Folkesundhed og udarbejdet af Susan I. Michelsen m.fl. Datamaterialet er tilvejebragt gennem en kombination af Cerebral Parese Registret og social- og sundhedsregistre i Danmarks Statistik. Analysen er finansieret af midler fra Elsass Fonden. Rapporten kan hentes her: Voksne med cerebral parese i Danmark

Yderligere oplysninger: Spastikerforeningens Direktør Mogens Wiederholt 20 46 06 37