Spastikerforeningen og Elsass Fonden introducerer ny pris
21. november 2017

Spastikerforeningen og Elsass Fonden introducerer ny pris

Den 14. marts 2018 bliver Helene Elsass Prisen for første gang uddelt, og allerede nu kan du indstille én person eller et projekt, der har gjort en særlig indsats for mennesker med cerebral parese.

Fra og med marts 2018 vil Elsass Fonden og Spastikerforeningen årligt belønne én eller flere ildsjæle for deres arbejde til fordel for mennesker med cerebral parese.

Første gang prisen bliver uddelt er den 14. marts, hvor den bliver overrakt af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Benedikte, som er protektor for såvel Spastikerforeningen som Elsass Fonden.

Prisen er døbt Helene Elsass Prisen, efter Elsass Fondens stifter, og den følges af en præmiesum på 150.000 kroner. Prisen går til en person, projekt, institution eller organisation, der har gjort en bemærkelsesværdig indsats for at fremme mennesker med cerebral pareses deltagelse og inklusion i samfundsfællesskabet. Prisen er den første af sin slags inden for CP-området.

Peder Esben, direktør i Elsass Fonden, er glad og stolt over det nye initiativ, som han håber vil inspirere og aktivere gode kræfter i og omkring CP-området.

- Vi håber, at personer der arbejder med projekter og aktiviteter, der vedrører mennesker med cerebral parese, vil blive ekstra motiveret af Helene Elsass Prisen. Og vi glæder os til at få lov til at anerkende den eller de ildsjæle, som strækker sig lige en tand længere end de fleste, påpeger Peder Esben.

- Ambitionen er at påskønne nye initiativer og idéer, der medvirker til, at mennesker med cerebral parese får bedre betingelser for at blive en del af fællesskabet og indgå i en meningsfuld dagligdag i samvær med andre, siger Mogens Wiederholt, direktør i Spastikerforeningen.

Send din indstilling

Kandidaterne til prisen forventes at udgøre en bred skare inden for blandt andet uddannelse, arbejdsmarked, idræt og fritid samt kunst og kultur.

Alle har mulighed for at indstille en kandidat, men det skal ske senest den 19. januar 2018. Du indstiller ved at sende en kort motiveret indstilling til Elsass Fonden på mailadressen: pris@elsassfonden.dk

Alle indstillinger behandles i et fællesudvalg med repræsentanter fra både Elsass Fonden og Spastikerforeningen.