Britt klarede maraton nummer 100
31. august 2021

Britt klarede maraton nummer 100

I lørdags løb 35-årige Britt Drud Sørensen over maraton-målstregen med sin frame runner og direkte ind i ’Klub 100 Marathon Danmark’.

Skyerne var grå, og regnen lurede, men intet kunne spolere festen lørdag den 28. august, hvor Britt Drud Sørensen, der har cerebral parese, løb sit maraton nummer 100 på sin frame runner (tidl. racerunner).

Klokken 10 skød regionsrådsformand Heino Knudsen løbet i gang og løb den første runde (5,27 kilometer) sammen med Britt på en frame runner.

Derefter takkede regionsrådsformanden af, og Britt løb videre i jagten på de 42,195 kilometer. Klokken lidt i 15 kunne de godt 100 publikummer, løbere og familiemedlemmer kippe med flagene, da Britt løb over målstregen og direkte ind i den eftertragtede ’Klub 100 Marathon Danmark’.

Med et stort smil på læberne fik en træt Britt overrakt medalje, blomster og ikke mindst et diplom med medlemskabet af Klub 100.

Den 35-årige vestsjællænder var glad og meget lettet over endelig at have nået målet, der oprindeligt skulle været nået sidste år, men blev udskudt pga. corona.

Stor personlig gevinst ved frame running

Det var Britts løbeklub, ’5 Tårns motion’ i Kalundborg, der arrangerede jubilæumsløbet til ære for hovedpersonen, der debuterede på maratondistancen i 2012. I 2015 begyndte hun at jagte de 100 maratonløb.

Debuten på en frame runner var i 2009, og Britt fandt hurtigt ud af, at det var en stor gevinst for hende at dyrke sporten. Træningen har gjort, at hun kan opretholde sine fysiske funktioner, og hun har erfaret en gavnlig effekt på sin spasticitet, når hun regelmæssigt løber maratondistancen.

Om Britt nu går efter 200 maratonløb, afslørede hun ikke i lørdags. Men rygtet siger, at allerede dagen efter snuppede hun løb nummer 101.

Du kan læse mere om Britt og hendes frame running her.