Spastikerforeningen skifter navn
30. september 2018

Spastikerforeningen skifter navn

På Spastikerforeningens landsmøde i weekenden blev der taget en historisk beslutning om, at foreningen skifter navn til ’CP Danmark’. Foreningen fik også ny næstformand.

I weekenden holdt Spastikerforeningen landsmøde på Egmont Højskolen, og det blev et både vellykket og historisk landsmøde.

Der var lagt op til en hed fredag med både navnedebat og valg af ny næstformand. Efter en god og saglig debat med fine argumenter valgte de delegerede på landsmødet, at Spastikerforeningen skal skifte navn til ’CP Danmark’. Navneskiftet sker formelt til foråret 2019.

Foreningen fik også ny næstformand fredag, da Mads Witt Demant, kredsformand fra Fyn, blev valgt - med over halvdelen af stemmerne - til at ledsage landsformand Lone Møller, der blev genvalgt, i formandskabet.

Lørdagen bød på inspiration og viden under overskriften 'Lighed i sundhed' med en række oplægsholdere (læs nærmere om dem på linket nederst):

Ulla Astman, regionsrådsformand for Region Nordjylland, om sundhedsvæsnet er tilstrækkeligt opmærksomt på, at mennesker med handicap også kan være syge?

Susan Ishøy Michelsen, læge og forsker, Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet, om undersøgelsen af voksne med CP.

Berit Andersen, professor, ledende overlæge, Regionshospitalet Randers om screeningsprogrammerne med fokus på social og anden ulighed.

Reidun Jahnsen, fysioterapeut, ph.d., Rikshospitalet, Norge, om senfølger af CP.

Puk-Marie Holmgaard og Mette Lund Møller, specialkonsulenter i Socialstyrelsen, om forløbsprogrammet for børn med CP.

Gija Rackauskaite, Århus Universitetshospital, speciallæge i børnesygdomme, ph.d. om botox.

Søndagen krævede en del mere fysisk aktivitet, da Connie Hansen, der var med til at opfinde racerunning, Susanne Ladefoged, fysisk landstræner for racerunning-landsholdet, og Helle Ladefoged, aktiv landsholdsløber, kiggede forbi landsmødet og gav deltagerne mulighed for at prøve en racerunner, hvilket flere kastede sig ud i med stor entusiasme.

Læs mere om landsmødet her:

Vellykket landsmøde 2018

Landsmødets tema om lighed i sundhed